Tuesday, October 19, 2010

Info : 10 Tabiat Merosakkan Otak.



1.  Tidak mengambil sarapan pagi :  Apabila seseorang tidak mengambil sarapan pagi, paras gula dalam darah akan menjadi rendah. Ini akan mengakibatkan kekurangan bekalan nutrisi pada otak dan menjadikannya kurang aktif.

2.   Terlebih makan  : ia akan membebankan pembuluh darah otak dan mengurangkan kuasa mental otak.

3.   Perokok  :  Asap rokok akan mengakibatkan sel-sel otak terjejas atau terbakar dan boleh mengakibatkan penyakit 'Alzheimer'.

4.   Penggunaan gula yang berlebihan  :  Pengambilan gula secara berlebihan akan mengganggu penyerapan protien dan nutrisi. Selain daripada itu, ia akan mengganggu perkembangan otak yang sihat.

5.   Pencemaran udara  :  Otak adalah pengguna oksigen terbesar dalam badan manusia. Pencemaran udara boleh menyebabkan pengurangan bekalan oksigen ke otak dan keaktifan otak.

6.   Terlebih tidur  :  Tidur adalah bagus untuk merehatkan otak tetapi masa tidur yang panjang boleh mengakibatkan sel-sel ota kita mati.

7.   Menutup muka ketika tidur  :  ia akan mengakibatkan otak menerima lebih banyak karbon dioksida berbanding oksigen dan ini akan membawa kerosakan kepada otak.

8.  Membiarkan  otak bekerja semasa kita berada di dalam keadaan kurang sihat  :  ia boleh mengurangkan keberkesanan otak dan juga membawa kerosakan kepada sel-sel otak.

9.   Kurang berimaginasi  :  Berfikir adalah satu cara terbaik untuk melatih otak kita. Kurangnya berimaginasi boleh menyebabkan tahap kecerdasan atau keaktifan otak menurun.

10.  Jarang berfikir  :  Jarang berfikir akan menyebabkan otak kita kurang aktif. Oleh itu, perbincangan yang membina boleh menambah keberkesanan kecerdaan otak kita.

No comments:

Post a Comment