Monday, March 28, 2011

Bagaimana mengenali Lelaki Sejati.


Lelaki sejati menjadi dambaan wanita. Namun apakah sebenarnya erti lelaki sejati. Beberapa pandangan daripada kaum Adam sendiri tentang ciri lelaki dan cara untuk mengenali lelaki sejati. Semoga ia dapat menjadi panduan kaum wanita.

Pandangan 1 :

Lelaki sejati itu perlulah 'Straight', dan semuanya ada kaitan dengan wanita . Mereka juga perlu hormat dan jaga wanita. Diri mereka juga perlu lebih kepada 'Ladies Man'. Lelaki sejati juga boleh 'Survived'. Ini bermakna, jika dicampak ke mana sahaja pun, mereka boleh hidup. Selain itu, mereka juga perlu berkeyakinan tinggi dan tidak malu.

Lelaki sejati boleh dilihat dari segi dalamannya kerana untuk melihatnya dari segi fizikal agak sukar. Kita perlu mengenali seseorang itu dengan lebih mendalam kerana hanya dengan cara itulah kita dapat mengatakan lelaki sejati atau tidak. Jika kita menganggap lelaki itu sejati apabila melihat secara luarannya sahaja, memang tidak boleh kerana apa yang di luar mencerminkan apa di dalam.

Pandangan 2 :

Lelaki sejati bukan setakat dilihat dari segi tubuh badan yang besar atau sasa tapi dari pelbagai aspek. Kita boleh melihat kasih sayangnya terhadap orang sekeliling. Lelaki sejati juga bukan dilihat dari suaranya yang lantang tetapi kelembutan mengatakan sesuatu yang benar. Ia bukan dilihat dari segi jumlah sahabat atau pergaulan tetapi cara dia mempengaruhi orang untuk tertarik pada dirinya.

Jika dilihat dari segi perhubungan, wanita akan melihat lelaki sejati dari segi bagaimana lelaki itu memahami perasaan wanita itu. Untuk menjadi lelaki sejati, seseorang lelaki itu perlu bertanggungjawab dalam setiap aspek kehidupan. Mereka juga perlu gentlemen dan yang penting sekali, lelaki sejati itu perlu memiliki satu perwatakan yang boleh membuatkan orang menghormatinya.

Pandangan 3 :

Menilai lelaki sejati maka kita perlu lihat dari segi zahir, iaitu penampilannya mestilah berupa seorang lelaki. lelaki sejati juga perlu mesti memiliki perwatakan dan 'body gesture' seorang lelaki, bukannya lembut. Dari segi dalaman pula, kita perlu lihat dari segi dia berfikir atau kognitif sebagai seorang lelaki.

Ini bermaksud, jika dia buat keputusan mesti menyebelahi seorang lelaki, dan setiap keputusan terus terang dan  berani. Lelaki sejati perlu memiliki kecenderungan terhadap jantina yang sama, itu bukanlah lelaki yang sejati. Lelaki yang memiliki minat dan hobi ke arah feminisme, bukanlah lelaki yang sejati. 'Trademark' lelaki sejati ini adalah mereka sukakan aktivit-aktiviti lasak.

Sifat memimpin perlu ada dalam diri lelaki sejati kerana apabila dia sudah berkahwin, sudah pasti dia perlu memimpin keluarganya. Lelaki itu akan jadi dayus atau tidak bertanggunjawab jika tidak ada sifat memimpin.

No comments:

Post a Comment