Tuesday, April 24, 2012

5 Minit Saja.

Tidak perlu waktu yang lama wahai para suami, hanya 5 minit saja yang perlu kita luangkan untuk isteri. Sekali pun usia isteri sudah tidak muda lagi, dia tetap ingin becerita tentang rindunya pada anak-anak yang jarang pulang ke rumah, tentang rindunya pada cucu-cucu yang semakin nakal dan lincah.

Tentang pokok-pokoknya yang merajuk tidak mahu berbunga, tentang lututnya yang  mula lenguh-lenguh. Semua itu hanya memerlukan 5 minit tapi kesannya 24 jam untuk hari berikutnya. Begitulah seharusnya kita menjaga keharmonian suami iateri, lebih-lebih lagi dalam usia MIDI.

Niatkan di hati kita untuk mendengar ceritanya ketika bersama, lebih baik lagi di rumah. Jika kurang begitu penting, hindarilah singgah membuang waktu yang sesungguhnya milik keluarga. Apalagi berbual-bual kosong di warung, makan dan minum dengan rakan pejabat atau teman yang hanya akan menyebabkan perasaan iateri kita terluka. Ingatlah, isteri telah berusaha semaksimum mungkin untuk menyenangkan hati kita, memudahkan urusan kita, menjaga anak-anak kita namun ketika kita sampai di rumah semuanya seoalah-olah kita tidak perlu melayannya.

Apalagi ketika pulang, suami sudah dalam keadaan kenyang dan isteri terkulat-kulat makan seorang. Sedangkan sejak siang dia sudah melewatkan masa untuk menikmati makan bersama suami. Tidak ada salahnya bertanya hal-hal remeh padanya, "Ada berita baik apakah hari ini?" dan dengarkan apa yang ingin dia keluhkan. Yakinlah, sebulan saja kita amalkan isteri kita akan kembali bangkit semangatnya. Ghairah hidupnya kembali subur seperti ketika baru-baru bernikah dulu.

Tentunya, apabila hati isteri segar dan berbunga, dia akan bersedia menyambut kita dengan senyuman manisnya. Sudah pasti, yang beruntung bukan orang lain tapi diri kita juga.

No comments:

Post a Comment