Friday, January 14, 2011

Memahami sikap Lelaki.

Ramai wanita yang mengadu tidak memahami sikap pasangan mereka. Malah kerana perkara ini juga ada perhubungan yang putus. Bagi mengelak perkara begini maka belajarlah memahami sikap  pasangan anda. Fahami perkara-perkara di bawah tentang diri mereka:

Mahu ringkas- Umumnya wanita suka bercakap meleret-leret walau pun apa yang hendak disampaikan itu sesuatu yang sangat mudah. Sebab itulah sering kali terjadi pertengkaran dalam rumah tangga apabila suami tidak memahami apa yang disampaikan oleh isterinya. Lelaki lebih kepada fakta, jadi bercakaplah dalam bahasa yang mudah mereka fahami.

Jangan memaksa - Wanita suka satu jawapan tepat dan mereka mahu tahu kebenarannya. Namun hal ini sangat berbeza dengan lelaki kerana mereka tidak suka dipaksa. Wanita mungkin suka bercakap tetapi lelaki kurang suka mendengarnya.

Perahsia - Lelaki tidak suka berkongsi masalah mereka hadapi dengan lelaki lain dan lebih suka memendam rasa. Bagi mereka, kalau bercerita seperti membuka aib diri sendiri. Biarlah mereka menanganinya dengan cara mereka tersendiri.

Pentingkan kejujuran - Menipu dan ditipu adalah dua perbuatan yang sangat menyakitkan. Lelaki umumnya suka kepada sebuah kejujuran kerana  itu sikap mereka. Oleh itu, bercakaplah secara berteus terang dengan mereka.

Tidak suka dikritik - Mungkin ramai yang seronok mengkritik nsmun lelaki selalunya tidak suka jika diri mereka dikritik. Ia seperti menjatuhkan maruah dirinya.

No comments:

Post a Comment