Saturday, January 22, 2011

Tip Menghadapi Kritikan.

Tidak ada seorang pun yang senang menerima kritikan.  Bagaimana pun hebatnya seseorang, dia pasti tidak terlepas daripada berasa hati apabila dikritik. Pertama, kerana tidak ada manusia yang sempurna di dunia ini. Justeru, kita semua tidak terlepas daripada membuat kesilapan. Kedua, banyak orang yang senang mengkritik, meskipun mereka tahu bahawa menerima kritikan bukanlah mudah. Memang tidak semua kritikan itu benar. Namun, cara bagaimana anda mendepani kritikan sebenarnya yang dapat mendorong ke aeah peningkatan peribadi anda. Semak perkara berikut :

1.  Tahan diri daripada amarah:
Marah adalah tanda semulajadi yang mengatakan bahawa anda sedang dikritik. Yakinlah setiap orang memang berhak mengutarakan pendapatnya. Biarpun wajah anda merah padam, usahakan agar tidak marah. Apabila anda tidak lulus di langkah ini, maka langkah-langkah berikutnya hampir mustahil berguna bagi anda.

2.  Terima Kritikan dengan sikap terbuka:
Mungkin kritikan itu salah, namun pengkritik menganggapnya berbeza. Bersikap terbuka, apabila perlu ubahlah pandangan si pengkritik. Fahami maksud kritikannya sehingga anda dapat menanganinya secara tepat.

3.  Jangan masukkan kritikan ke dalam hati:
Meski anda bersikap terbuka, bukan bererti anda perlu mengambil hati atas kritikan itu. Mungkin kritikan itu hanya ditujukan pada usaha, produk, kakitangan anda bukan peribadi anda. Ingatlah anda perlu menjaga hubungan jangka panjang. Apabila kritikan ditujukan secara tidak profesional, amati saja ketidakmampuan pengkritik menyampaikan kritikannya.

4.  Mintalah keterangan lebih spesifik.
Fahami bahawa mungkin kritikan itu benar. Jadi cubalah untuk memahami dan meminta keterangan yang lebih spesifik mengenai apa yang dikritik tersebut. Ini bermanfaat bagi anda dan pengkritik agar dapat melihat situasi yang sebenarnya.

5.  Jangan balas kritikan dengan kritikan:
Tugas anda adalah mendepani kritikan agar anda dapat meraih lebih banyak kebaikan dan keuntungan dari kritikan itu. Membalas kritikan dengan kritikan sama dengan menyuakan perdebatan yang tidak perlu. Anda takkan boleh memadamkan api dengan api kerana akhirnya mungkin anda yang terbakar.

6.  Tanya diri sendiri apa yang boleh anda lakukan:
Dengan demikian anda mampu melihat kritikan sebagai kebaikan bagi diri sendiri, sekali gus mendapatkan keuntungan darinya. Senagai contoh, sebuah produk yang baik tentunya lebih banyak menerima kritikan pengguna daripada pujian.

7.  Mintalah pendapat orang lain:
Apabila anda tidak yakin dengan sesuatu kritikan, mintalah pendapat orang yang benar-benar tulus. Pendapat mereka dapat membantu anda menemukan bahagian mana dari kritikan itu yang benar atau keliru.

8.  Biasakan diri anda dengan kritikan:
Membiasakan diri bererti mendepani kritikan dengan tenang dan positif. jangan ragu untuk mengucapkan terima kasih atas kritikannya, meski tidak selalunya benar. Bagaimanapun perhatiannya untuk mengkritik, anda patut dihargai.

2 comments:

  1. kAdang kadang kritikan keterlaluan.....membuat saya bersedih sangat-sangat.....hingga tiada ruang untuk bernafas........biasanya jika keadaan saya begini....saya solat...mintak dengan Allah semoga kesedihan saya hilang..dan semangat saya....naik semula...

    ReplyDelete