Friday, February 4, 2011

Pekerja yang disayangi dan disenangi.


Cemburu melihat teman sekerja anda diiktiraf sebagai pekerja cemerlang? Sebenarnya tidak sukar untuk menjadi pekerja berdedikasi, seterusnya disayangi majikan. namun ia harus diiringi usaha keras anda. Antara yang paling utama ialah membina hubungan baik di antara majikan-rakan sepejabat. Tip di bawah boleh jadi panduan jika anda ingin disenangi oelh mereka di pejabat anda. Mana tahu ia sebenarnya satu cara mudah yang dapat membantu melonjakkan kerjaya anda.

1.   Elak bersikap sombong :  Orang boleh melihat sikap negatif itu melalui pertuturan,  pandangan mata dan juga bahasa tubuh anda. Jadilah seseorang yang merendah diri. Seperti resmi padi, makin berisi, makin tunduk kerana anda sebenarnya tidak akan rugi apa-apa sebaliknya lebih dihormati.

2.   Senyum :   Senyuman itu satu sedekah. Oleh itu, selalulah lemparkan senyuman, manis anda kepada mereka di sekeliling anda. Cara itu, orang akan menganggap anda sebagai seorang yang mesra dan mudah didekati.

3.   Ikhlas :   Dalam pergaulan tunjukkan keikhlasan. Jangan biarkan mereka berprasangka bahawa anda berbaik-baik dengan mereka apabila  diperlukan sahaja atau atas tujuan tertentu sahaja. Sebaiknya, sentiasa kekalkan hubungan baik bersama rakan sekerja.

 4. Bersikap terbuka :   Anda pasti disenangi jika mengamalkan sikap ini. Walaupun mempunyai pendapat dan pendirian sendiri, tidak salah jika anda mendengar pendapat orang lain. Pasti ada sesuatu yang boleh dipelajari daripada perbincangan itu.

5.   Sorok hal peribadi :  Jangan meminta pertolongan teman sepejabat untuk hal-hal peribadi terutamanya jika anda tidak begitu rapat dengannya. Namun kebanyakkannya tidak begitu gemar terlibat dalam hal sebegini kerana melambangkan anda seorang yang tidak profesional.

6.   Pendengar yang prihatin :   Apabila berbual dengan teman-teman sepejabat, jangan pula anda memotong percakapan mereka. Pastikan semua mendapat ruang yang seimbang untuk melontarkan pendapat.

7.   Jaga pertuturan :   Anda harus bijak menjaga perhubungan dan komunikasi dengan mereka yang banyak memberikan informasi bagi melicinkan kerja anda. Jangan terlepas cakap atau emosi kerana anda pasti akan memerlukan kerjasama mereka pada masa akan datang.

8.   Berikan penghargaan :   Tidak salahnya jika anda memberikan sedikit penghargaan kepada mereka yang banyak membantu terutamanya yang melibatkan projek besar. Ia tidak semestinya mahal, tapi memadailah dengan ucapan terima kasih yang ikhlas.

9.   Jangan meminggir diri :   Anda mungkin seorang yang tidak gemar bersosial, setidaknya senyum atau bertegur sapa walau sekadar berkata 'hai'. Selain itu, ada baiknya jika anda tidak menolak kesemua undangan yang datang. Sesekali penuhi undangan bagi mengeratkan lagi silaturrahim.

10.  Berkeyakinan :   Tanamkan sifat percaya pada diri sendiri ketika bergaul. Kebanyakan yang suka berkawan dan disenangi mempunyai elemen ini dalam diri mereka. Tidak mustahil anda akan dikelilingi teman yang rapat di pejabat.

No comments:

Post a Comment