Thursday, February 3, 2011

Tip Sukses Bisnes.


1.   Berani memulakan:
Jangan takut untuk memulakan langkah dalam perniagaan. Jika anda sudah berani berniaga secara kecil-kecilan, mengapa tidak anda berniaga secara serius. Orang yang berjaya selalunya seorang yang berani.

2.   Berani keluarkan modal :
Semua tahu perniagaan adalah satu kerjaya yang mampu memberikan kemewahan, kekayaan harta yang berganda. Tetapi ramaikah yang berjaya dalam bidang perniagaan?.kejayaan tidak terjadi apabila mereka takut untuk mengeluarkan modal. Oleh itu, jangan takut untuk mengeluarkan modal yang besar untuk perniagaan kerana jika anda bersungguh-sungguh selain mempunyai ilmu dalam perniagaan serta strategi yang betul, anda pasti akan berjaya.kesilapan jauh lebih baik dari mengulangi kesilapan yang sama berulang kali. Ini bererti, kerugian tersebut mampu mengajar kita untuk berfikir lebih positif dan berjaya.

3.   Berani tanggung risiko :
Ada peniaga yang sangat takut rugi. Bagi mereka ia adalah musibah buat diri mereka. Sebenarnya kerugian bagus di peringkat awal perniagaan kerana dari kerugian, kita boleh berfikir secara lebih matang dan lebih berhati-hati terhadap apa yang dilakukan. Belajar dari kesilapan jauh lebih baik dari mengulangi kesilapan yang sama berulang kali. Ini bererti, kerugian tersebut mampu mengajar kita untuk berfikir lebih positif dan berjaya.

4.   Rajin berusaha :
Tiada orang yang malas beroleh hasil. Oleh itu, untuk berjaya, anda perlu rajin berusaha. dalam perniagaan sudah tentu anda tidak mahu menanggung rugi selepas banyak melaburkan wang. Kalau tidak mahu rugi, ada perlu berusaha kuat untuk mendapat keuntungan dalam perniagaan yang diusahakan.

5.   Ikut langkah orang yang berjaya:
Jadikan kejayaan orang lain sebagai kayu pengukur untuk anda berjaya. Secara tidak langsung ia menyuntik semangat kepada diri anda untuk berjaya. Paling penting, elakkan sikap 'hangat-hangat tahi ayam' kerana ia pasti akan membuatkan anda kecundang dalam dunia perniagaan.

No comments:

Post a Comment