Tuesday, January 5, 2010

Azam tahun baru..





" Saya berazam hendak kuruskan badan."
" Cakap mengenai azam, sudah tentulah hendak jadi yang lebih baik berbanding tahun  sebelum."
" Azam? Tak payahlah! Setiap tahun berazam tapi tak pernah tercapai."
" Azam saya, hendak baharui azam lama. "

Cakap-cakap mengenai azam begini selalu buat kita tersenyum. Setiap tahun baru, kita memang selalu memasang azam yang postif belaka.  Namun sama ada azam itu praktikal atau tidak, boleh dipenuhi atau tidak, biasanya jarang-jarang diberikan perhatian.

Yang paling kerap berlaku, azam hanya pada awal tahun dan kemudian terbiar begitu sahaja tanpa diusahakan. Budaya 'cakap tak serupa bikin' inilah yang menjadikan segala perancangan tidak menjadi apabila kita tidak bijak merancangkan perancangan yang dibuat.

Azam bukan sekadar di hati tetapi harus diterjemahkan melalui perbuatan, kemudian disusuli doa (solat serta berserah) agar perancangan mendapat restu ilahi. Tetapi sejauh mana pula kita melaksanakan ketiga-tiga aspek ini? sebagai penganut agama Islam, kita tidak perlu menunggu tahun baru untuk berazam baru kerana sememangnya setiap saat, kita dituntut untuk membuat perubahan ke arah yang lebih baik. Tidak usahlah menangguh-nangguh masa untuk membuat kebaikan kerana mati tidak menunggu lagi.

Saya percaya, di luar sana, sudah pasti ramai yang memasang keazaman yang tidak kurang hebat dan melakukan pelbagai cara untuk melaksanakan azam itu.

Selamat menyambut tahun 2010, semoga kita semua dilimpahi rahmat dan petunjuk. Amin.............

No comments:

Post a Comment