Tuesday, April 21, 2009

10 cara raih KEJAYAAN.

Setiap insan mempunyai tujuan dan impian dalam hidup. Namun tidak semua tujuan dan impian berjaya dikecapi tanpa didukung faktor. Berikut adalah 10 cara yang boleh diikuti untuk meraih kejayaan:-
# Harus berpijak di bumi nyata :
Jika harapan terlalu tinggi hingga sukar dicapai, harus berfikir semula. Tetapkan sasaran tetapi biar lebih realistik.
# Bersabar :
Kita harus berusaha walaupun ia memakan masa yang lama. Jangan samakan setiap keinginan 'mee segera". Jangan terburu-buru menyerah jika impian masih belum tercapai. Mungkin sampai waktunya. Oleh itu haruslah meneruskan usaha agar tercapai segala impian.
# Tekad :
Dalam usaha kita mencapai impian umpama bermain saham. Semakin besar taruhan, semakin besar kemungkinan untuk meraih keuntungan. Oleh itu, kita harus menjadi seorang yang nekad atau positif. Sekiranya kita yakin dengan impian kita, teruskan dan pastikan kita matang dengan setiap keputusan yang dibuat.
# Keutamaan :
Kita mempunyai segudang harapan, namun tidak semuanya dapat kita capai. Oleh itu, susun semua impian mengikut keutamaan dan berusaha untuk mencapainya.
# Kejar Deadline :
Tetapkan jangka masa untuk mencapai sasaran hingga ianya tercapai. Lakukan dengan penuh motivasi.
# Sokongan :
Dapatkan sokongan daripada orang kita sayang atau mereka yang dekat dengan kita. Sokongan dan dorongan daripada mereka pastikan menyuntik semangat untuk kita lebih berusaha dan lebih bermotivasi.
# Hubungan:
Wujudkan hubungan yang mesra dengan rakan sekerja. Tanamkan sikap bekerjasama dalam pasukan. Semakin ramai rakan, semakin banyak pintu bantuan akan terbuka ( mungkin dari segi idea ).
# Fokus :
Fokus dalam usaha untuk meraih kejayaan amat penting. Fokus dengan tujuan, walaupun berhadapan dengan pelbagai masalah atau kesulitan. Fikirkan kebaikannya sahaja.
# Tetap bersemangat:
Suntik dan nyalakan semangat anda agar sentiasa membara dan teruskan usaha sehingga berjaya mencapai tujuan dan impian.
# Tawakkal :
Bertawakkal dan berdoalah memohon kepadaNya. Setiap usaha yang dilakukan dengan sepenuh hati perlu diiringi doa seterusnya bertawakkal agar usaha akan membuahkan hasil.
Kita perlu ikhlas dalam setiap tindakan kita dan lakukan dengan bersungguh-sungguh, pasti kita akan mencapai tujuan dan impian kita. Nilai sesebuah tindakan adalah kita melakukan kesilapan, kesilapan menunjukkan kepada kita apa yang kita perlu pelajari.
( Life is 10 % what you make it and 90 % how you take it - Irwing Berlin - )

No comments:

Post a Comment