Thursday, April 23, 2009

Ikhlaskah kita dalam bekerja?....

Mencari rezaki adalah satu tuntutan hidup walau di mana sahaja kita bekerja atau apa sahaja pekerjaan kita, yang mana kita dahulukan : gaji atau keseronokan?. Ikhlaskah kita dalam melakukan kerja demi memenuhi tuntutan dan kos hidup yang semakin mendesak.
Dalam setiap bidang pekerjaan ada pro dan kontranya. Dalam setiap organisasi ada politiknya dan pada setiap rakan sekerja ada baik dan buruknya. Terpulang pada kita bekerja dengan hati yang ikhlas dan jujur serta memandang ia sebagai ibadah, kita akan merasa keseronokan yang datang bersamanya.
Apabila menyentuh soal gaji, tiada siapa boleh menyangkal kepentingannya. Lebih-lebih lagi dalam dunia materialistik hari ini yang segalanya memerlukan ringgit dan sen. Namun, jika hanya gaji yang dipentingkan dan dikejarkan, kita sendiri yang akan keciwa akhirnya. Kita harus tanamkan di dalam diri jika bekerja dengan ikhlas dan jujur, ganjarannya tetap ada buat kita.
Dalam kita sibuk bekerja dan mengejar rutin harian, jangan pula kita lupa akan kesihatan dan kesejahteraan dalam hidup. Buangkan rasa marah, kerana ia hanya memudaratkan kesihatan. Tanamkan sikap positif dalam menghadapi masalah. Lakukan senaman untuk melegakan perasaan. Jaga pemakanan untuk tubuh sihat dari dalaman. Berehatlah secukupnya, agar tenaga yang dikeluarkan dapat diganti semula. Pentingkan kebersihan diri supaya tubuh segar sentiasa sepanjang masa. Ketawalah sepuasnya agar hidup lebih ceria.
Walau apapun dugaan semasa bekerja atau cabaran di dalam kehidupan peribadi, jangan sekali-kali kita lupakan bahawa masalah boleh di atasi asal sahaja kita tabah dan redha menghadapinya.
(Allah tidak akan menguji kita dengan perkara-perkara yang tidak mampu kita hadapi, jadi redhalah)

No comments:

Post a Comment