Wednesday, April 29, 2009

Umai...

( Umai )
( Sagu )
Umai merupakan makanan tradisi kaum Melanau. Terdapat dua jenis umai iaitu 'Umai campur' dan 'umai jeb' ( Umai cecah ) .Umai diperbuat daripada ikan mentah dan dicampur dengan beberapa bahan yang segar. Ikan yang paling popular untuk dibuat umai ialah ikan 'Pirang' ( Ikan ini banyak tulang yang halus ) sesuai untuk membuat ' umai campur'. Manakala ikan parang sesuai untuk membuat 'umai jeb' ( dicecah dengan ramuan : kicap, limau kasturi, bawang telur dan cili ).
Jika anda datang ke Mukah, jangan lupa untuk menikmati makanan tradisi Kaum Melanau iaitu 'Umai'. Jika tidak merasainya, tidak lengkaplah kunjungan pengembaraan kita. Umai sungguh sedap dan amat berkhasiat kerana kualiti makanan tersebut tidak terjejas sedikitpun sebab tidak dimasak ( seakan 'sushi', makanan tradisi Jepun ), cuma bahan atau ramuannya berbeza.
Bahan-bahan untuk membuat umai:
Ikan mentah ( ikan 'Pirang' , dipotong nipis )
Bawang Telur atau bawang besar ( dihiris nipis )
Cili segar ( dihiris nipis )
Limau Kasturi ( boleh guna asam payak )
Sedikit belacan ( jika suka ) - boleh ditumbuk dengan sedikit belacan
Halia ( dihiris halus )
Sedikit garam
Sedikit perisa ( Aji no moto ) - ikut suka
Cara membuatnya:
Cara membuatnya senang je, campurkan sekali bahan-bahan di atas dalam sebuah mangkuk. Kaul dan ramas ramuan sehingga sebati kemudian rasa ( ikut cita rasa masing-masing ). Dah sebati bolehlah dihidang. Boleh dimakan bersama ulam-ulaman seperti daun salad dan sagu.
*** pasti sampai menjilat jari.....anda boleh mencuba resipi di atas.

No comments:

Post a Comment