Friday, September 11, 2009

Kek Raya.

Menjadi kebiasaan, bila menjelang syawal para isteri @ orang rumah mulalah sibuk mencari buku-buku resipi lama. Malah ada yang sanggup membeli beberapa buah majalah yang ada resipi-resipi yang menarik, sedap tak tau lagi... Dah menjadi kebiasaan bila tiba hari raya, kek pasti juadah yang wajib disediakan. Saya sebenarnya taklah minat makan kek ni sebab itu, setiap hari raya saya hanya menyediakan 2 biji kek sahaja. Tapi saya akan membeli lebih untuk kekacang, ikan bilis dan makanan yang diminati oleh kanak-kanak.

Masakan kari juga tidak boleh 'miss', sebab kawan-kawan berbangsa Cina suka sangat makan kari. Di samping itu, menu tetap juga seperti ' kuah satay ', rendang, lemang dan nasi himpit. Tahun lepas saya dah mencuba memasak ' Kek American Midnight', rasanya memang sedap. Rasanya tahun ni nak masak kek ini sekali lagi. Kalau tak caya, cuba le resipi di bawah ;

KEK AMERICAN MIDNIGHT

16 oz mentega
10 biji telur
1 tin nestle cream
2 gelas gula halus
1 sudu teh esen vanila
2 botol browning sugar
1 botol horlick kecil
1 tin seri kaya kecil
2 gelas tepung gandum
1 sudu teh baking powder
1 tin susu manis

Cara membuatnya:

Mentega dan gula dipukul hingga kembang. Masukkan telur satu persatu sampai habis. Masukkan esen vanila dan baking powder. Kemudian masukkan nestle cream, susu pekat, horlick, browning sugar, seri kaya, gaulkan rata. Kukus selama 2 jam.

Seorang teman, Puan Noraini Hj. Amit ( PT SMKD ) telah memberi satu resipi kek kepada saya dan beliau mencadangkan saya mencubanya tahun ini. Insya Allah saya akan mencubanya. Kek diberi nama ' Kek Hitam Manis'...Pasti sedapkan... Jadi.....apa kata kita sama-sama mencubanya tahun ini. Resipinya seperti berikut;

KEK HITAM MANIS

10 biji telur ayam
16 oz mentega
1 tin tinggi seri kaya
3 botol kecil browning sugar
1 1/2 gelas tepung gandum
1 1/2 gelas gula halus
1 sudu teh ovalet
1 tin susu manis
1 tin nestle cream
1 botol kecil horlick

Cara membuatnya:

Mentega dan gula dipukul hingga kembang. Masukkan telur satu persatu. Kemudian masukkan susu, seri kaya, nestle cream, horlick, tepung gandum, ovalet, akhir sekali masukkan browning sugar. Kukuskan selama 4 jam.

Selamat mencuba........senang dan mudah . 

No comments:

Post a Comment