Tuesday, September 15, 2009

Ramadhan Al-Mubarak..


Dalam sedikit hari lagi, Ramadhan akan menutup tirainya. Masihkah kita berpeluang untuk bersamanya di tahun  depan?. Rasa sedih untuk berpisah dengannya. Kehadirannya membawa banyak nikmat, barakah dan kelebihan pada umat Islam yang celik mata dan hati. Apabila tibanya Ramadhan dibuka pintu-pintu syurga, dibuka pintu-pintu Ar-Rahman, dibuka pintu-pintu langit dan ditutup pintu-pintu neraka serta syaitan-syaitan dibelenggu. Subhanallah, begitu banyak nikmatnya.

Selain itu mereka yang berpuasa akan memperoleh kebaikan apabila bersegera berbuka puasa, akan memasuki syurga melalui pintu Ar-Rayyan, diampun dosa yang lampau. Manakala pada10 malam yang terakhir terdapatnya Malam Lailatul Qadar. Lailatul Qadar lebih baik daripada 1000 bulan. Bilakah Lailatul Qadar? Ada hadis yang menyatakan Lailatul Qadar akan berlaku pada 7 malam yang terakhir. Ada pula yang menyatakan pada 10 malam yang terakhir. Malah ada hadis yang menyatakan pada 9 malam yang terakhir.

Walau bagaimanapun, ambillah peluang pada 5 hari yang terakhir ini untuk kita menambah baik amalan kita agar kita tergolong dalam golongan yang dirahmati dan berjaya bukan tergolong dalam golongan orang-orang yang rugi.

Pada bulan Ramadhan ini kita akan menerima dua kegembiran : Sabda Rasullah s.a.w, Dua kegembiraan yang dia bergembira dengan kedua-duanya : apabila dia  berbuka puasa dia bergembira (dengan iftarnya) dan apabila dia berjumpa dengan Allahnya dia bergembira dengan puasanya. ( Riwayat Bukhari dan Muslim ).

No comments:

Post a Comment