Wednesday, December 30, 2009

Sekapur Sirih.



Setiap kali tibanya tahun baru pasti orang akan bertanya tentang azam. Sedangkan azam yang lepas belum lagi dicapai. Kenapa tak tercapai?. Muhasabah balik , tengok kelemahan diri anda, di samping itu tengok kekuatan diri anda. Perbaiki kelemahan dan gunakan kekuatan dengan sebaik mungkin.

Saya mengharapkan  kebahagiaan, ketenangan dan kedamaian dalam hidup saya di tahun baru ini. Saya ingin mencari dan menambahkan ilmu di dada. Kebahagiaan, ketenangan dan kedamaian hati sentiasa bermula dari ilmu pengetahuan. Dengan ilmu, manusia mampu menembusi yang samar, menemukan sesuatu yang hilang dan menyingkap yang tersembunyi. Naluri manusia juga sentiasa ingin mengetahui sesuatu yang baru. Tanpa ilmu hidup ini dan esok sama sahaja tidak ada yang segar dan menarik.

" Jika anda ingin sentiasa bahagia, tuntutlah ilmu, galilah pengetahuan dan capailah pelbagai manfaat, nescaya semua kesedihan, kepedihan dan kecemasan itu akan lenyap "

Dan berdoalah dengan ucapan : " wahai Tuhanku, tambahlah ilmuku."
( Surah Taha : 114 )

Dengan ilmu pengetahuan kita mampu untuk menanggung beban hidup dan tidak gentar dengan dugaan dan rintangan yang dihadapi. Ilmu juga akan menjadikan manusia lebih kuat dan mampu melihat dunia ini lebih luas. Sesiapa merasa sempitnya dunia ini dia akan terus merasa sesak hingga masuk ke liang kuburnya. Satu hadis ada menyebut, ertinya:

" Sesungguhnya ilmu itu dapat hanya dengan belajar, dan kesabaran itu diperolehi hanya dengan latihan. "

Hal yang penting dalam mempelajari cara mencapai kebahagiaan ialah bagaimana cara kita menempatkan diri kita sesuai dengan bahagian dan tempatnya. Perlu diingat, dunia ini umpama pemainan yang mesti diawasi. Oleh itu, belajarlah cara-cara menempa jiwa supaya lebih kuat agar kita bertemu kebahagiaan yang sejati.

" SELAMAT TAHUN BARU "
Moga kehadirannya membawa tuah, berkat dan rahmat.
 Insya Allah.

No comments:

Post a Comment