Tuesday, April 28, 2009

Tanda Kasih ..........

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Di dalam 'mesyuarat tingkap', sering kedengaran hal berkaitan dengan kasih sayang. Ramai isteri meluahkan rasa terkilan terhadap pasangan mereka. Menurut mereka, suami tidak pandai mengungkapkan kasih sayang apatah lagi setelah bertahun-tahun melayari bahtera bersama. Suami lalai mempamerkan kasih sayang terhadap isteri. Pada mereka isteri sudah mengerti dan faham perasaan cinta yang ada. Jadi tidak perlulah diucapkan atau diluahkan lagi. Seharusnya suami lebih peka dalam hal ini. Cinta dan kasih sayang harus dipamerkan atau diluahkan. Paling tidak pun ia perlu digambarkan melalui tindakan. Apakah maknanya segunung cinta dan kasih sayang yang ada dihati tapi tidak diketahui oleh pasangan.
Sang isteri pasti akan berasa jauh hati dan rasa tidak dihargai oleh suami orang yang di sayang. Tiada lagi ucapan ' I LOve You ', begitu juga tiada ciuman atau pelukan buat isteri seperti yang selalu dilakukan di awal perkahwinan dipraktikkan.
Berikut beberapa tip mudah namun berkesan dalam menyatakan betapa kasih pada isteri;
# Hubungi isteri :
Buangkan sikap ego anda, mulakan menelefon isteri di tempat kerjanya. Cukup sekadar seminit dua untuk bertanya khabar walaupun bertemu sebelum keluar bekerja. Isteri akan merasakan bahawa suami mengambil berat perihal dirinya. Lebih elok jika turut mengungkapkan perkataan ' I Luv U ' padanya.
# Rajin membantu :
Kerja rumah isteri pastinya bertambah ringan dan boleh diselesaikan dalam masa yang cepat. Jadi apa kata suami bersikap ringan tulang membantu isteri mengurus hal di rumah. Malah menjadi suatu kelebihan apabila suami sudi memasak dan menyediakan hidangan terutamanya di hujung minggu.
# Sambut Tarikh penting :
Amat penting buat seorang isteri. Oleh itu suami harus menghormatinya. Ini kerana isteri memang cukup mengambil berat akan tarikh-tarikh penting ini. Misalnya tarik lahir atau ulang tahun perkahwinan. Jangan pandang remeh tentang soal ini. Jika suami lupa akan tarikh penting, isteri akan merajuk dan jauh hati. Bukan hadiah yang diminta, cukup sekadar berikan ucapan sebagai tanda dihargai dan diingati. Tetapi apa salahnya sesekali membuat kejutan dengan memberikannya hadiah atau mengajak makan malam berdua sahaja tanpa di temani oleh anak-anak. Pergilah 'honeymoon' sekali sekala untuk mengeratkan lagi hubungan kasih sayang.
# Sentiasa berhubung bila berjauhan
Dengan kemudahan teknologi yang serba canggih terkini pelbagai cara boleh kita lakukan untuk menghubungi isteri. Sama ada menghantar kad ucapan atau gambar melalui e-mel atau telefon bimbit. Oleh itu, apabila berjauhan pastikan anda sentiasa menghubunginya. Betapa bahagia hati seorang isteri bila suami selalu menghubungi mereka, apatah lagi disaat berjauhan, tanda kerinduan suami. Bagaimanapun boleh juga membuat kejutan dengan menghantar bunga biarpun bukan pada hari istimewanya.
# Pimpin tangan :
Tunjukkan sifat penyayang anda dengan sentiasa memimpin tangannya dengan erat ketika keluar bersama, berilah perhatian lebih sedikit pada dirinya berbanding orang lain. Kalau boleh pegang bahunya dan pastikan keselamatan dirinya terjaga di tempat awam. Layan dirinya bak permaisuri dengan bertanya apa yang dia mahu beli ataupun teringin untuk dinikmati.
# Dengar pandangannya :
Wanita mahu perhatian dan kasih sayang terutamanya dari insan yang disayangi. Oleh sebab itu sebagai suami anda harus menunjukkan sifat keprihatinan dan kasih sayang yang tidak ternilai kepada mereka. Sentiasalah mendengar pendapat atau pandangannya dan berilah pandangan bersesuaian yang tidak menyinggung hati. Dengar juga luahan atau cerita mereka, walaupun anda mengganggap ia perkara remeh-temeh. Itu sebenarnya tanda keprihatinan seorang suami.
# Bersihkan diri :
Semua isteri akan berasa senang hati bila melihat suami mereka berada dalam keadaan kemas dan bersih sentiasa. Begitu juga sebaliknya. Oleh itu jika anda mengasihi isteri pastikan anda tampil bersih dihadapannya.
Melihat keadaan anda yangb berserabut, hati isteri juga turut berserabut sebenarnya. Selain itu pastikan diri anda dalam keadaan kemas dan wangi sebelumtidur. Sebenarnya inilah juga cara untuk merangsang isteri melakukan hubungan intim.
# Tindakan spontan :
Peluk dan dakaplah isteri bila ada kesempatan. Tindakan spontan ini pasti akan membahagiakan hati isteri. Contohnya mendakap isteri dari belakang ketika isteri sedang memasak. Selain itu sekali sekala berikan kejutan pada isteri. Beri sesuatu yang diingini dan memasak hidangan kesukaan isteri, pastinya tidak akan dilupakan olehnya.
# Berikan ciuman :
Berikan ciuman dan pelukan sebelum keluar bekerja setiap pagi. Pasti akan memberi semangat untuk anda dan isteri menjalan tugasan di pejabat. Dapat menambahkan rasa kasih sayang antara suami dan isteri.
*** sesekali apa salahnya mun laki kita menyidai baju dan melipat baju...rindokkan....

1 comment:

  1. zaman skrg mmg lelaki byk menolong isteri sbb dua2 sama2 kerja cari rezeki, so, kt rumahpon sama2 uruskan rumahtangga... betul tak?

    ReplyDelete