Tuesday, April 28, 2009

Tingkatkan Konsentrasi Di tempat kerja

Konsentrasi adalah penumpuan terhadap sesuatu perkara dalam situasi tertentu. Oleh kerana tidak dapat membiasakan diri untuk fokus dalam satu perkara, ia akan menyebabkan kesulitan untuk memberi tumpuan. Faktornya pula boleh disebabkan oleh diri sendiri ataupun faktor luaran.
Kesukaran untuk memberi tumpuan merupakan masalah yang sering kali dihadapi oleh ramai pekerja. Hanya disebabkan kurang konsentrasi, tugas yang boleh disiapkan dalam tempoh waktu yang singkat terpaksa diselesaikan dalam beberapa jam atau mungkin memakan hari. Daya konsentrasi ketika bekerja dapat ditingkatkan. Paling penting, mempunyai semangat dan mahu berusaha untuk menyiapkan kerja.
Memberi tumpuan yang sepenuhnya tentu akan memberi hasil yang lebih baik dari segi kualiti dan kepantasan anda bekerja. Hasilnya, jumlah kerja yang berjaya disiapkan juga lebih banyak.
Siapkan DAHULU :
Sebelum memulakan satu tugasan ambil beberapa langkah sebagai persiapan agar konsentrasi kerja anda tidak terganggu;
1. Susun dan tentukan 'deadline' semua tugas.
2. Buat senarai berdasarkan keutamaan, baik dari segi kepentingan dan juga masa yang diperuntukkan untuk menyiapkan tugasan.
3. Kenali diri anda ketika bekerja. Jika anda lebih bersemangat bekerja pada waktu pagi, sebaiknya datang ke pejabat lebih awal.
4. Kesihatan anda juga perlu diberi perhatian. Pastikan anda mengambil sarapan terlebih dahulu sebelum melakukan kerja.
5. Atur tempat kerja anda. Bersihakan meja dan elakkan daripada berselerak. meja yang kemas akan menjadikan anda lebih bersemangat melakukan tugas.
6. Selesaikan tugas-tugas luar pejabat seperti membayar bil dan membeli hadiah di luar waktu pejabat.
* semoga tip di atas boleh dijadikan panduan untuk meningkatkan konsentrasi agar kita dapat menjalankan tugas kita dengan penuh tanggungjawab.

1 comment:

  1. TIPS YG BAGUS...konsentrasi tu sgt2 ptg...kerja blh siap cpt bila daya konsentrasi tinggi.

    ReplyDelete