Monday, June 22, 2009

Mentua...

Imej ibu mentua yang garang dan banyak komen seakan ‘ bercetak’ di dalam minda wanita. Justeru itu tidak hairanlah ramai yang takut menghadapi ibu mentua sekali gus menjarakkan hubungan antara keduanya.

Bertemu seminggu sekalipun sudah muncul pelbagai masalah apatah lagi kalau tinggal sebumbung dengan mentua, terpaksa bertemu setiap hari, walaupun ramai yang cuba menghindarkannya namun ada pasangan suami isteri yang terpaksa menghadapi keadaan ini kerana sebab tertentu.

Sebenarnya jurang yang terbina ini mampu menjejaskan keharmonian keluarga malah juga hubungan suami dan ibunya sendiri. Bagi memastikan hubungan dengan ibu mentua beres tanpa sebarang masalah beberapa tip boleh dijadikan panduan.

۞ Mulakan perbualan dengan ibu mentua walaupun jarang bertemu dengan ibu mentua. Mulakan dengan perbualan ringan, bertanya perkembangan atau sengaja meminta resipi kesukaan anaknya walaupun sebenarnya anda sudah tahu. Tak perlu setiap hari ke rumah ibu mentua, boleh saja sebulan sekali asalkan anda meluangkan masa menghubunginya seminggu sekali. Selain itu, tunjukkan minat anda untuk mempelajari apa juga yang dia suka lakukan atau hobinya. Pasti ibu mentua akan terkesima dengan perhatian anda.

۞ Setiap pasangan pasti akan menghadapi masalah dalam rumah tangga. Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami isterikan. Dalam hal ini pasti ibu mentua suka campur tangan. Sudah tentu anda akan berasa geram dan tidak puas hati. Tapi….jangan melenting. Mungkin niat ibu mentua anda baik, tidak mahu melihat rumah tangga anak-anaknya berantakan, lalu mahu menghulurkan bantuan. Ingat…ibu mentua punya pengalaman dalam menangani masalah rumah tangga. Jadi janganlah memberi tanggapan negatif bila ibu mentua bertanya atau memberi nasihat ketika anda dan suami berkonflik.

۞ Salah satu sifat wanita adalah lebih berorientasikan hubungan. Bandingkan posisi ibu mentua dengan status anda sebagai isteri. Intinya sama iaitu ingin mencurahkan segenap kasih saying pada lelaki yang samakan?. Hanya caranya saja yang mungkin berbeza. Ibu mentua memiliki hubungan sebagai ibu dan anak. Sedangkan anda berhak atas cinta suami, kerana anda berdua sudah dipersatukan dalam satu ikatan. Kewujudan cinta kasih ini sering menjadi punca kekecohan. Ibu mentua tampak cerewet, kerana rasa saying yang begitu besar pada anaknya, apatah lagi menurut pandangannya si menantu kurang membahagiakan anaknya. Jika anda memahami perkara in sudah tentu anda akan dapat memahami ibu mentua anda.

۞ Ibu mentua bagaikan ibu kandung anda sendiri. Jadi janganlah terus berasa hati jika anda dileteri oleh ibu mentua anda. Santai saja. Bukankah anda juga selalu dileteri oleh ibu kandung anda sendiri dulu?. Anda juga sudah tentu punya sebab untuk berleter jika anda juga seorang ibu, begitu juga ibu mentua anda. Sebenarnya tak sukar untuk memahami kemahuan ibu mentua, sebab anda dan ibu mentua sama-sama perempuan bukan?. Dalam ikatan perkahwinan, anda bukan sahaja berkahwin dengan suami anda tapi seluruh keluarga suami anda. Begitu juga sebaliknya.

No comments:

Post a Comment