Monday, June 29, 2009

Sombong...

Ingatkah lagi kisah keengganan Iblis untuk tunduk sujud pada makhluk bernama Adam kerana merasakan penciptaan dan statusnya lebih baik? Allah melihat tingkah dan sikap Iblis ini dengan firmanNya : " Hai Iblis, apakah yang menghalang kamu untuk sujud kepada yang telah Kuciptakan?. Apakah kamu menyombongkan diri (takbur) atau kamu merasa termasuk orang-orang yang lebih tinggi?...
Iblis terus menjawab " Ya Allah, aku (memang) lebih baik jika dibandingkan dengan Adam. Engkau cipta aku dari api, sedangkan Adam, Engkau ciptakan dari tanah. Mendengar jawapan iIblis yang sombong, Allah berfirman: "Keluarlah kamu dari syurga. Sesungguhnya kamu adalah orang-orang yang diusir".
SOMBONG!....Drama atau sandiwara kehidupan yang sering kita saksikan dalam masyarakat. Rasa sombong tercetus daripada sikap yang mengganggap diri sudah baik atau lebih pandai, lebih kaya, lebih cantik, mulalah rasa meninggi diri. Terlupa, diri hanya tidak lebih hanya ciptaan Allah yang tidak memiliki apa-apa di sisi Allah.
Sesungguhnya kita manusia memang tidak punya kehebatan apa-apapun jika dibandingkan dengan kebesaran Allah. Kesombongan, walaupun hanya 'sekecil batu krikil atau sehalus biji sawi tetap akan menghitamkan hati, itulah yang diperingatkan Rasullah s.a.w daripada Abadullah bin Mas'ud, bahawa Rasullah bersabda bermaksud : "Tidak akan masuk syurga orang yang di dalam hatinya ada seberat biji sawi dari kesombongan dan tidak akan masuk neraka orang yang di dalam hatinya ada seberat biji sawi dari iman. (Riwayat Muslim Dan Ibnu Majah)
Individu yang mementingkan diri sendiri dan sombong akan dipinggirkan masyarakat. Individu seperti ini boleh diumpamakan seperti ranting pokok kering yang tidak berguna, kualiti manusianya, dirinya dan sokongannya mati sekiranya tiada hubungan dengan manusia lain.
...Kita hanya menumpang di bumi Allah ini. Sedarlah dengan kedudukan kita di sisi Allah dan sentiasalah muhasabah diri.

No comments:

Post a Comment