Monday, June 29, 2009

Ponteng

Masalah disiplin berkaitan ponteng sekolah mungkin isu basi dan barangkali ramai yang muak untuk membincangkannya. Ponteng kelas atau ponteng sekolah bukan perkara baru kerana fenomena ini berlaku sejak sekian lama atas pelbagai faktor pendorong dan amat sukar dibendung walaupun bukan sedikit usaha yang dilaksanakan. Hakikatnya, masalah ini tidak pernah selesai. Ponteng sekolah berada di tangga ke dua daripada 8 jenis salah laku yang disenaraikan Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM).
Masalah ponteng berlaku di sekolah seluruh negara, kawasan bandar dan luar bandar. Justeru itu, semua pihak kadangkala saling menuding jari ke arah satu sama lain apabila kadar pelajar sekolah tidak berjaya dikurangkan pada jumlah besar.
Persoalannya, adakah ponteng sekolah dan masalah disiplin pelajar sekolah yang saling berangkai ini akan berjaya ditangani???...Bagi saya masalah disiplin dan ponteng hanya akan dapat ditangani, jika semua pihak bekerjasama, guru, ibu bapa, masyarakat dan kerajaan. Masalah ponteng sekolah perlu dibendung dengan giat, kerana ponteng adalah pembuka jalan kepada pelbagai unsur negatif seperti merokok, seks bebas, dadah, gengsterisme dan vandalisme.
Bagi saya, semua pihak perlu dilibatkan dan diberi kesedaran dalam usaha menangani masalah pelajar ponteng. Semua pihak juga perlu bekerjasama dan sama-sama menggemblengkan tenaga, membenteras gejala ponteng di kalangan pelajar atau membantu menggalas tanggungjawab membenteras ponteng.
Walau bagaimanapun, tidak dapat dinafikan pihak sekolah memainkan peranan yang amat besar untuk memberi galakan kepada pelajarnya supaya berminat terus menghadiri sesi persekolahan hingga ia tamat sepenuhnya sebelum cuti panjang. Sekolah perlu kreatif untuk merangka program yang boleh menarik minat penyertaan pelajarnya apabila sesi peperiksaan tamat. Mengadakan program yang menarik minat perlu diadakan supaya mereka akan tetap datang ke sekolah untuk memenuhi masa, sebelum sesi sekolah benar-benar tamat.
Selain pihak sekolah, ibu bapa dan masyarakat juga boleh memainkan peranan masing-masing untuk membendung masalah ini. Peranan yang boleh dimainkan oleh ibu bapa dan masyarakat di antaranya ialah;
# Ibu bapa perlu memastikan walau dengan apa cara sekalipun, anak-anak selamat dalam perjalanan ke sekolah atau tiba di sekolah dan tidak melencong ke tempat lain.
# Peranan ibu bapa untuk menyemak buku anak setiap hari dan bandingkan dengan jadual waktu harian. Ibu bapa perlu curiga apabila tiada nota langsung di setiap buku dan ada pakaian dalam beg anak. Kandungan dalam beg anak boleh memberi jawapan sama ada anak ke sekolah atau tidak pada hari berkenaan.
# Ibu bapa perlu lebih prihatin dan memerhatikan gerak-geri anak mereka dengan kerap berhubung dengan pihak sekolah atau bertanya rakan anak atau pemandu bas sekolah.
Pihak sekolah boleh mengambil tindakan disiplin tanpa alasan dan makluman. Pihak sekolah akan menghantar Surat pemberitahuan kepada ibu bapa jika pelajar tidak hadir ke sekolah 3 hari berturut-turut tanpa alasan kukuh. Manakala pelajar boleh dikenakan tindakan diberhentikan sekolah jika, ponteng 30 hari berturut-turut tanpa sebab atau ponteng 60 hari berselang seli tanpa sebab.
# Guru mesti mempunyai insiatif untuk memanipulasi potensi insan yang dididik untuk mencapai pendidikan.
# Sebenarnya ibu bapa juga sebagai pencetus masalah ini. Ada ibu bapa yang mungkin sudah merancang untuk membawa anak bercuti, jadi mereka juga tidak kisah jika anak mereka ponteng sekolah terutama apabila beranggapan tiada apa lagi yang penting perlu dibuat di sekolah.

No comments:

Post a Comment