Wednesday, June 10, 2009

Bengkel Pengacara Majlis [ 8 hingga 10 Jun 2009 ].

Gambar sekitar Bengkel Pengacara Majlis di PPD Dalat.

[ Sesi bergambar di akhir Bengkel ....]

[ Penyampaian cenderahati kepada Tetamu Kehormat dan PPD Dalat ]
[ Orang penting bengkel [kiri]. Peserta bengkel [kanan]
[ Serius nar juak muka ya....senyum cikit...]
[ Upacara berbalas ucapan...En. Mohd Dino {kiri}, En. Sariddin {Kanan} ]
[ Di antara tetamu yang hadir pada Majlis Penutupan bengkel ]
[ Ceria jak muka....part yang paling digemari...mestilah makankan...kan.. ]
[ Aktiviti perbentangan Teks Pengacara Majlis,..macam AFlah pulak, tengok pengkritik kat depan 2 ]
[ Eh..eh...tengok apa tu, seronok je nampak... adalah tu...]
[ Seronoknya ada 'body guard' kat sebelahkan...ada gak teman..]
[ Ai..serius nar juak En.Sariddin...tapi di sebelah tu nampak happy ]
[ Berpossing sakan geng..., sebelah 'Merpati dua sejoli'..jangan kacau...]
[ Macam ragam semasa perbincangan Teks Pengacara Majlis, 4 jejaka di sebelah kanan adalah penyeri bengkel...riuh oleh daknya....]

Siapakah pengacara Majlis? Pengacara Majlis atau ‘ Master of Ceremony’ (lebih dikenali dengan ‘emcee ) merupakan orang penting dalam sesebuah majlis. Pengacara Majlis ialah orang yang memimpin sesuatu acara atau majlis.

Pengacara Majlis, nama yang begitu sinonim dalam apa-apa jua majlis. Tanpa pengacara majlis pasti sesebuah majlis menjadi hambar dan tidak dapat dijalankan dengan lancer. Hal ini kerana tanpa pengacara majlis pasti semua pengumuman berkaitan dengan majlis tidak dapat dibuat. Selain itu, pengacara majlis bertindak sebagai penghidup dan pembentuk suasana sesebuah majlis.

Sebenarnya, hidup atau matinya suasana dalam satu-satu majlis banyak bergantung kepada kebolehan pengacara mengendalikan majlis dan kebijaksanaannya berkordinasi dengan pelbagai pihak. Pengacara yang ceria, riang dan bersemangat akan membawa suasana gembira dan bersemangat dalam kalangan tamu jemputan dan hadirin. Begitu juga sebaliknya. Jadi, tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa pengacara majlis merupakan ‘nadi’ sesebuah majlis. Walau bagaimanapun, tugas pengacara majlis bukanlah mudah seperti yang kita jangkakan. Hal ini kerana kelancaran, kejayaan, hidup dan matinya sesebuah majlis bergantung sepenuhnya kepada pengacara majlis.

...Moga lepas tok bolehlah jadi 'Emcee' macam dak Mahathir Lokman @ Aznil.. yang penting banyak belajar daripada Pengacara yang dah terkenal.

1 comment: