Thursday, August 6, 2009

Adab Makan...panduan bersama.

۞ Adab sebelum makan

Usahakan mendapat makanan yang halal dan baik serta tidak mengandungi unsur-unsur yang haram. Berdasarkan ayat “ Hai orang-orang yang beriman, makanlah di antara rezeki yang baik-baik yang kami berikan kepadamu….” ( Al-Baqarah:172)

Niatkan tujuan dalam makan dan minum untuk menguatkan badan, agar dapat melakukan ibadah dan hal-hal lain yang berguna.

Mencuci kedua tangan sebelum makan, jika dalam keadaan kotor atau ketika belum yakin dengan kebersihannya.

Menghidangkan makanan pada sutrah (alas untuk meletakkan makanan) di atas lantai, tidak diletakkan di atas meja makan,kerana hal itu lebih mendekatkan pada sikap tawaduk.Hal ini sebagaimana hadis dari Anas Radiyallahu anhu, “Rasulullah s.a.w tidak pernah makan di atas meja makan dan tidak pula di atas sukurujab” (HR Al-Bukhari n0 5415)

Hendaknya redha dengan apa saja makanan yang telah dihidangkan serta tidak mencela makanan. Hendaknya makan bersama-sama dengan orang lain, baik tamu, keluarga, kerabat, anak-anak atau pembantu.

۞ Adab ketika Makan :

Mulakan dengan membaca Bismillah.

Hendaknya mengakhiri makan dengan pujian kepada Allah Ta’ala.

Makan menggunakan tiga jari tangan kanan, sedikitkan suapan, perbanyakkan kunyahan, makan dengan apa yang terdekat darinya dan tidak memulai dari bahagian tengah piring berdasarkan sabda Rasulullah “ Wahai anak muda, sebutlah nama Allah, makanlah dengan tangan kananmu dan makanlah dari apa-apa yang dekat dengan mu “ (HR Bukhari No 5376)

Hendaknya menjilat jari-jemari sebelum mencuci tangannya.

Tidak meniup makanan yang masih panas dan tidak memakannya hingga menjadi lebih dingin. Rasulullah juga bersabda dari Abu Said al-Khudri Radiyallahu Anhu, “ Rasulullah melarang untuk menutup (dalam gelas) ketika minum “ (HR At-Tirmidzi No.1887)

Hendaknya menghindari diri dari kenyang yang melampaui batas.

۞ Adab Sesudah Makan :

Menghentikan makan dan minum sebelum kenyang yang menyebabkan sakit perut yang akut dan kerakusan dalam hal makan yang dapat menghilangkan kecerdasan.

Hendaknya menjilat tangannya sebelum mengusapkan atau mencucinya.

Memungut makanan yang jatuh ketika saat makan sebagai cermin rasa syukur kita.

Membersihkan sisa-sisa makanan yang ada di sela-sela giginya dan berkumur untuk membersihkan mulutnya.

Hendaknya memuji Allah Ta’ala setelah makan dan minum.

No comments:

Post a Comment