Friday, October 30, 2009

Persediaan Menghadapi Orang Nazak.



#   Apabila tanda kematian semakin jelas, usahakanlah agar pesakit menghadap kiblat dengan membaringkannya di atas rusuk kanan (mengereng) dan wajah serta dada menghadap kiblat.

#   Jika sulit kekalkan dalam keadaan berbaring dengan kaki berlunjur dan menghadap kiblat dan kepala diangkat sedikit (jika boleh)

#   Ajarkan orang yang sedang nazak dari kalanganmu agar menyebut Laa Ilaaha Illallaah - Tiada Tuhan Melainkan Allah ( Riwayat Muslim ).

#   Talkinkan dengan lafaz Laa Ilaaha Illallaah. Tidak perlu "Asyhadu......' dan tidak perlu "Muhammad Rasulllah".

#   Jika pesakit telah menyebut Laa Ilaaha Illallaah, berhenti dari Talkin. JIka beliau menyebut perkara lain lagi selepas itu, maka ulangi lagi Talkin supaya akhir kalamnya adalah Laa Ilaaha Illallaah.

#   Membaca Yasin - Tidaklah ada seorang yang sedang nazak, yang dibacakan di sisinya Yasin melainkan akan diringkan Allah dari kesakitan ( sakaratul maut ) - Diriwayatkan  di dalam al-Firdaus dari Abu Darda & Abu Dzar.

#   Merapatkan mata dan menutup tubuh si mati - Rasulullah s.a.w apabila masuk ke rumah sejurus kematian Abu Salamah r.a, baginda merapatkan mata Abu Salamah dan berkata " Sesungguhnya roh itu, apabila dicabut, ia akan diturut oleh pandangan si mati " ( Riwayat Muslim ).

No comments:

Post a Comment