Saturday, May 16, 2009

Hari Guru : Pengorbanan guru perlu dihayati....

Tarikh keramat 16 Mei datang lagi. Tema Hari Guru tahun 2009 ini “ Guru Membina Negara Bangsa”. Hari guru adalah satu penghargaan buat semua insan bergelar pendidik. Hari guru adalah untuk maraikan pengorbanan dan penat lelah guru mendidik para pelajar. Titik peluh mereka menyampaikan ilmu kepada para pelajar seolah-olah bernilai. Sambutan hari bersejarah itu dilihat sebagai tanda sokongan dan penghargaan buat insan yang lebih mesra dengan panggilan ‘ cikgu ‘.

Setiap tahun hari istimewa ini dirayakan dalam suasana meriah tidak kira di peringkat sekolah, negeri atau kebangsaan. Namun sambutan di peringkat sekolah tidak cukup mengharukan kerana para pelajar tidak memperlihatkan kesungguhan menghargai guru, seolah-olah tidak ada apa-apa pengorbanan guru pada mereka. Yang dilihat para guru yang beria-ia membuat program, tetapi pelajar secara keseluruhannya tidak begitu menghayati sambutan itu seolah-olah tiada apa yang istimewanya hari itu. Bukan hadiah yang diinginkan tetapi sekadar penghargaan sudah memadai. Sambutan itu juga hanya dijayakan oleh masyarakat sekolah tetapi tidak masyarakat luar. Masyarakat luar seperti tidak Nampak kepentingan guru.

Bagaimanapun sebagai guru, saya yakin mereka ingin melihat anak didik Berjaya, boleh berdikari, jadi anak yang cemerlang dan paling utama tidak menyusahkan ibu bapa mereka. Bukan sahaja Berjaya dari segi ilmu tetapi kejayaan melahirkan pekerja yang lebih berketerampilan, berakhlak mulia dan bertanggungjawab.

*** SELAMAT HARI GURU CIKGU (khas untuk insan bergelar guru ). Terima kasih kepada semua ‘guru-guru’ saya yang telah mendidik dan banyak berkorban untuk saya sehingga saya berjaya hari ini…

Guru masa kini ramai yang berkorban dan akhirnya terkorban di medan tanpa pertempuran

No comments:

Post a Comment