1. SEIRI ( Sisih ) :
Memilih keluar benda-benda yang diperlukan dan dibuangkan.
# Tentukan benda-benda yang hendak dilupuskan, disimpan atau diperbaiki.
# Dapatkan kebenaran dari pihak atasan sebelum membuat pelupusan.
2. SEITON ( Susun ) :
Menyusun segala benda yang diperlukan supaya mudah dicapai untuk digunakan.
# Mengetahui atau menganalisa masalah yang dihadapi apabila mengatur barang.
# Menetapkan peraturan penyimpanan katalog.
# Pamerkan barang dengan terang dan jelas untuk elakkan kekeliruan.
3. SEISO ( Sapu ) :
Membersihkan tempat kerja dan peralatan.
# Mengambil daya usaha untuk mengekalkan kebersihan tempat kerja anda.
# Menghalang sesiapa sahaja yang membuat tempat anda kotor.
# Pantang melihat tempat kerja kotor.
4. SEIKETSU ( Seragam ) :
Sentiasa mengekalkan mutu pencapaian yang tinggi dalam " House Keeping " dan organisasi tempat kerja anda.
# Pastikan seiri, seiso dipraktikkan dengan sewajarnya.
# Elakkan arahan-arahan yang mengelirukan.
# Utamakan keseragaman dalam mempraktikkan seiri, seiso dan seiton.
5. SHITSUKE ( Sentiasa Amalkan ) :
Melatih pekerja untuk mengekalkan tahap disiplin dan etika kerja yang tinggi.
# Sentiasa menyemak dan memeriksa tempat kerja.
# Melatih diri mematuhi peraturan dan undang-undang organisasi.
# Tunjukkan teladan yang baik.
*** Semoga ia boleh dijadikan panduan bersama ke arah menjadi pekerja yang cemerlang dan bertanggungjawab.
No comments:
Post a Comment