Saturday, May 16, 2009

Selamat Hari Guru

***di antara sms yang saya terima dari teman-teman....menarik dan cukup memberi pengertian.

1. Erti sebenar seorang cikgu:

C - cantik budinya

I - inovatif praktisnya

K -kreatif mindanya

G - garang semangatnya

U - unggul ilmunya

2. A good Teacher is like a computer, U 'enter' my life, I 'save' U in my heart, U 'format' my problem and thats why I never 'delete' U from my 'memory'!!.

3. One seed can start a garden, one smile can lift a spirit. One candle can light a room, one conversation can start a friendship. One step can begin a journey, one heart can love many. One person can make all the difference - that one is You!

4. GURU....dalam ajarnya ada harapan, dalam tegurnya ada doa, dalam marahnya ada sayang, dalam tawa ada mesranya, dalam diam ada bijaksana. Berbahagialah menjadi seorang guru.

5. Adakala.....kita dicaci, kita dimusuhi, kita diamarahi, kita tidak dihargai....tapi kita akan tetap tersenyum walaupun dalam pilu. kita tetap melangkah biarpun hampir rebah. Kita akan tetap tekun, ikhlas dan sabar meskipun terkadang hati tercalar dan maruah tercabar.....

Profesion guru lebih daripada sekadar mengajar dan mendidik, tetapi amanah menjadikan seseorang itu manusia sebenar di sisi Allah.

Kepada para guru, jadikanlah tugas mendidik sebagai tugas yang memerlukan ketabahan, kesabaran dan rasa tanggungjawab sepenuhnya. Guru umpama garam- suatu bahan yang amat diperlukan dalam kehidupan manusia tetapi harganya murah.Guru umpama lilin sebagai pembakar diri yang menggalas kerjaya mulia menyebarkan ilmu pengetahuan.

Justeru para guru perlu sentiasa bersedia menambahkan pengetahuan di dada. Guru perlu berilmu kerana tugas hakikinya menyampaikan ilmu kepada anak didik. Maka , jika guru itu kurang berilmu atau cetek pengetahuan, bagaimana pula hendak dicurahkan kepada anak didik?Semoga pengetahuan seluas sungai akan menjadi lautan yang tidak akan kering untuk disalurkan kepada ramai orang.

" SELAMAT HARI GURU KEPADA SEMUA INSAN YANG BERGELAR "CIKGU".

GURU MEMBINA NEGARA BANGSA.

No comments:

Post a Comment