Thursday, May 7, 2009

Lelaki perlu tahu..........?

Sihat asas 'kebahagiaan', namun kesakitan boleh merapatkan hubungan dengan pasangan. Saya ingin berkongsi beberapa info mengenal kesihatan lelaki. Jadikanya panduan untuk menjana kehidupan yang bahagia bersama keluarga tersayang.

Labu elak mandul:

Beta karotena yang dikatakan dapat bertindak sebagai agen antioksidan yang penting dalam memperlahankan proses penuaan serta membaiki sel badan yang rosak. Biji labu kaya dengan galian besi dan magnesium yang sangat diperlukan untuk kesihatan lelaki, terutama melibatkan pembesaran pada kalenjar prostat.Malah dikatakan boleh menyebabkan kemandulan.

#...banyakkan memakan buah labu.

Khasiat bawang putih untuk lelaki:

Bawang putih bukan sahaja boleh memanaskan tubuh dan mencairkan kahak, ia juga amat elok dimakan oleh kaum lelaki kerana rasa panasnya dapat menggalakkan sperma.

#...boleh le cuba......baru tau.

Strok juga serang lelaki muda:

Secara teorinya, strok boleh menyerang sesiapa sahaja tanpa mengira usia. Strok terjadi apabila aliran darah ke otak terhenti disebabkan oleh pembuluh darah yang tersumbat ( iskemik ) serta pembuluh darah pecah ( hemoragik ). Pembuluh darah ii tersumbat akibat pengumpulan lemak yang mengandungi kolestrol yang dipanggil plak. Tekanan darah tinggi adalah faktor utama golongan muda diserang strok.

#......amalkan hidup sihat.

Tidur dan diabetes:

Satu kajian menunjukkan lelaki yang tidur lebih 8 jam sehari akan berdepan risiko untuk mendapatkan diabetes 3 kali ganda berbanding dengan mereka yang hanya tidur 6 hingga 8 jam sehari.

#......amalkan tidur berkualiti.

Coklat pahit baik untuk jantung:

Coklat dikatakan mengandungi fitokimia yang meningkatkan peredaran darah dan kandungan endorphin iaitu bahan kimia yang meningkatkan perasaan gembira dan daya rangsangan seks dan mencegah penyakit jantung yang rata-ratanya adalah lelaki.

#...apa kata tukarkan rokok kepada coklat pahit kerana ia lebih berkhasiat.

Lelaki lebih awet muda:

Ada fakta menyatakan lelaki lebih awet muda kerana kulit mereka lebih tebal berbanding wanita. Kulit wanita nipis mudah terdedah kepada matahari dan menyebabkan ia mudah berkedut dan nampak tua. Malah darah lelaki dikatakan lebih pekat bermakna kandungan oksigen dan tenaga mereka juga lebih tinggi.

#.....amalkan membaca 'selawat Nabi' semasa mencuci muka selepas bangun dari tidur dan sebelum tidur pada waktu malam. Insya Allah wajah akan tampak muda.

No comments:

Post a Comment