Friday, May 29, 2009

INFO 2 : Hadith..

▓ Dari Abu Hurairah r.a bahawa Nabi s.a.w bersabda : “ Solat yang 5, begitu pula solat Jumaat ke Jumaat berikutnya, dapat menghapuskan dosa-dosa yang terjadi antara semuanya, selama tidak diperbuat dosa-dosa besar”. ( Sahih Muslim ).

▓ Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w. bersabda : “ Allah Ta’ala sangat gembira menerima taubat seseorang kamu, melebihi kegembiraan seseorang yang menemukan kembali barangnya yang hilang….” ( Sahih Muslim ).

▓ Diberitakan oleh Abdullah bin Umar r.a, bahawa Nabi s.a.w. bersabda : “ Apabila kamu hendak solat Jumaat, mandilah lebih dahulu “. ( Sahih Bukhari ).

▓ Abdullah bin Mas’ud r.a. mengkhabarkan bahawa Nabi s.a.w. bersabda : “ Jangan berasa iri hati, kecuali kepada dua orang, iaitu orang yang diberi Allah harta, kemudian dipergunakannya untuk yang hak, dan orang yang diberi Allah hikmah (ilmu yang hak), kemudian dipergunakannya (untuk yang hak) serta diajarkannya”. ( Sahih Muslim ).

▓ Dari Abu Hurairah r.a. katanya nabi s.a.w. bersabda : “Menengoklah kepada orang yang lebih rendah darimu, dan jangan menengok orang yang lebih tinggi. Itulah tembok yang kukuh supaya kamu tidak menghina pemberian Allah kepadamu”. ( Sahih Muslim ).

No comments:

Post a Comment